Metin Önal Mengüşoğlu, farklı konulara değinen yazılardan oluşan Kimliğin Fotoğrafsız Yaprağı adlı bu eserinde yetmişli yıllardan doksanlı yıllara uzanan süreçte ilgi duyduğu konuları ele almakta. Eser, anlamların kaydırılması ve gerçekliklerinden saptırılması sürecinde karşımıza çıkan başkalarının diliyle konuşmayı kişilik haline getirmenin meydana getirdiği aldanma biçimlerine dönük eleştirilerinden dolayı farklı bir yerde duruyor.
Yazılarda ele alınan konular arasında aydınlar, din, düşünce, gelenek, modernizm, sanat, edebiyat ve `İslam`la meşhur` olmuş aydınların eleştirisi öne çıktığı hemen fark edilmekte. Bu yazılarda, tanıklıkların, okumaların ve gözlemlerin oluşturduğu düşünsel birikim tortulu bakışların kabuğunu kıracak nitelikte. Türkiye`deki kültürel ortamın temel taşlarını oluşturan kavramları yazarlar ve eserler arasında dolaşarak inceleyen eser aynı zamanda kişi olarak yazarın düşünce ve sanat hayatının iniş ya da çıkış basamaklarını gözler önüne seriyor.